Accept af cookies fra expatviden.dk

Expatviden.dk benytter cookies til flere formål – fx til at forbedre brugernes oplevelse af hjemmesiden.

 

Skip navigation


Service navigation


En værktøjskasse for tiltrækning af højtuddannet udenlandsk arbejdskraft

Toolboxen giver danske virksomheder værktøjer til at vise potentielle udenlandske medarbejdere de attraktive sider ved at bo og arbejde i Danmark. Hermed suppleres virksomhedernes employer branding med en place branding af Danmark, der kan være med til at styrke virksomhedernes rekruttering og vise fordelene ved et liv i Danmark for højtuddannede udenlandske arbejdstagere.

Illustration fra toolboxen af en dansk børnehave

Illustration fra toolboxen af en dansk børnehave

Toolboxen markedsfører Danmark over for højtuddannet arbejdskraft

Toolboxen er en værktøjskasse med gratis markedsføringsmateriale i form af videoer, tekster, billeder mv., der markedsfører Danmark som et attraktivt sted at arbejde for højtuddannede udlændinge. Materialet er på engelsk og gratis at bruge for virksomheder, der kan anvende det til rekruttering af udenlandske medarbejdere.

Materialerne er udviklet for at give danske virksomheder et ben mere at stå på i deres rekrutteringsproces, fortæller Branding Project Manager i Talent Attraction Denmark, Merete Sandager: ”Virksomheder er dygtige til at lave employer branding som fortæller om virksomheden og karrieremulighederne i Danmark, mens der er mindre fokus på alt det andet man får ved at flytte til Danmark. Vi har lavet materialet til virksomhederne, så de også kan vise de gode ting ved at bo og arbejde i Danmark”.

Målrettet relevante indsatsområder

Dele af værktøjerne er målrettet konkrete områder, der opleves som særlige ved Danmark for udenlandske medarbejdere. Det handler for eksempel om, hvordan man som nytilflytter nemmere møder danskere og opbygger et netværk i det danske foreningsliv. Et andet eksempel er en medfølgende ægtefælle, der i et videoportræt fortæller hvordan hun skabte sig en vennekreds og fik et job gennem en udadvendt attitude og uopfordrede ansøgninger. Der fokuseres i toolboxen også på at markedsføre de gode og sikre rammer om familielivet med aktiviteter og omsorg for børn, sund mad og gode naturforhold i Danmark.

Materialet er baseret på en grundig research bestående af interview med omkring 50 virksomheder, og en spørgeskemaundersøgelse blandt højtuddannede expats i Danmark. Undersøgelsen gjorde det muligt at målrette materialet mod udenlandske medarbejderes forventninger til et liv i Danmark og virksomhedernes behov for rekrutteringsmateriale.

Hjælp til rekruttering af udenlandsk arbejdskraft i virksomheder

Materialerne i Toolboxen kan downloades i flere formater, således at virksomhederne kan redigere dem i forhold til det materiale, som de ellers anvender. Målet er, at materialerne skal være så lette at anvende for virksomhederne så muligt.

Toolboxen blev lanceret den 31. oktober 2013, og Merete Sandager forudser, at materialerne også kan være en hjælp i virksomhedernes jobsamtaler: ”Det er en hjælp til forventningsafstemningen mellem virksomhed og medarbejder. Typisk er der en HR-medarbejder med til anden samtalerunde med udenlandske kandidater, og her kan de bruge materialerne til at afstemme forventningerne til et liv i Danmark – også uden for arbejdstid”.

I Oticon, der udvikler høreapperater, er rekrutteringsspecialist Mikal Thorborg positiv overfor det nyudviklede materiales brugbarhed i rekrutteringen af udenlandske specialister: ”Vi ser fremadrettet materialet som en god måde at supplere vores egne materialer med noget bredere information om det land vores kommende medarbejdere skal flytte til. Det vil give stor værdi at anvende Toolboxen”.


Kontakt aktøren

Copenhagen Capacity
Nørregade 7B
1165 København K


Kontaktperson

Region Hovedstaden:

Merete Sandager
Branding Project Manager, Copenhagen Capacity
T: +45 2692 2127
E: msa@copcap.com

Region Midt:

Nella Henriksen
Project Coordinator, International Community
T: +45 2961 7638
E: nh@internationalcommunity.dk

Region Syd:

Anette Hutzen Kjær
Project Manager, Work-live-stay Southern Denmark
T: +45 2964 5909
E: ahk@worklivestay.dk


Et godt eksempel fordi:
  • Toolboxen giver virksomheder værktøjer til at supplere employer branding med place branding.
  • Materialet er baseret på research i målgruppen og adresserer relevante områder for potentielle udenlandske medarbejdere.
  • Toolboxen har allerede fået positive tilbagemeldinger fra virksomheder.

Kontaktinformation

Styrelsen for International Rekruttering og Integration
|
Njalsgade 72A
|
2300 København S
|
Tlf.: +45 72 14 20 00
|
E-mail:

Genveje

Send