Accept af cookies fra expatviden.dk

Expatviden.dk benytter cookies til flere formål – fx til at forbedre brugernes oplevelse af hjemmesiden.

 

Skip navigation


Service navigation


Registration Days på Københavns Universitet

Registration Days har eksisteret i 4 år, og er et samarbejde imellem International Citizens Service (ICS) i København, Statsforvaltningen og de respektive uddannelsessteder. Her kan internationale studerende få klaret alt det påkrævede papirarbejde - og få hjælp til alle de praktiske spørgsmål, hverdagen i et nyt land medfører.

Registration days

Registration days

Københavns Universitets gamle lokaler på Bispetorvet summer af liv når Registration Days løber af stablen. Lydniveauet er højt når samtaler på tysk, kinesisk og spansk blander sig med engelsk på mange forskellige niveauer. Køerne snor sig som slanger igennem lokalet, men der er ingen sure miner.

Tværtimod er der både masser af spørgsmål og smil til de internationale koordinatorer, der bevæger sig igennem lokalet med paptallerkner fyldt med Matador Mix. Og med få minutters mellemrum bevæger køen sig et hak fremad, når en medarbejder ved modtagelsesbordet endnu engang ytrer dagens oftest hørte sætning: ”Next, please!”.

Alt papirarbejdet klares på én gang

Registration Days løber af stablen to gange årligt når det nye semester starter og udvekslingsstuderende fra nær og fjern ankommer for at tilbringe et semester på de danske uddannelsesinstitutioner. Ved forårssemestrets start afholdes der bl.a. Registration Days på Copenhagen Business School, DTU og KEA. Arrangementet på Københavns Universitet er dog det største, hvor imellem 500-1000 studerende møder op for at få hjælp til alt det papirarbejde, et studieophold i udlandet kræver.

Arrangementet er et samarbejde imellem International Citizens Service (ICS) i København, Statsforvaltningen og de respektive uddannelsessteder. De studerende kan på dagen få udstedt et registreringsbevis hos Statsforvaltningen (hvis de er EU-borgere), samt blive CPR-registreret hos International Citizens Service – og få hjælp til alle de praktiske spørgsmål, hverdagen i et nyt land medfører, hos de internationale koordinatorer fra deres studiested.

Borgerservice på samlebånd

I baglokalet sidder Violeta Janova fra ICS klar til at tage imod de studerende og hjælpe dem med at blive CPR-registreret. ”De studerende er generelt en nem målgruppe at gå til.” siger hun. ”Studiestederne er rigtig gode til at give dem information om, hvad de skal have med og have udfyldt, så de er altid godt forberedte”.

Og det går da også som på samlebånd. Den studerende kommer ind og sætter sig, afleverer udfyldte formularer, lejekontrakt og identifikation til Violeta. Efter ca. 5 minutter har den studerende et dokument i hånden, hvorpå deres nye CPR-nummer står anført. ”Det her er dit CPR-nummer,” forklarer Violeta, ”Og dit sygesikringsbevis kommer med posten indenfor 14 dage.”.

Rejseholdet er efterspurgt

Arrangementet er rigtig godt besøgt, men sådan har det ikke altid været. Lennart Østergaard Eriksen fra ICS fortæller: ”Da vi startede projektet op for 4 år siden gik der meget tid med at ”sparke døre ind”. Vi skulle overbevise uddannelsesinstitutionerne om, at det her var en god service for de studerende, som det var værd at bruge tid og ressourcer på.”  Efter at have set ”rejseholds-modellen” i aktion er de fleste studiesteder dog blevet overbevist om fordelene, og mange henvender sig nu selv til ICS for at få et arrangement stablet på benene.

 ”Den model vi har fået udviklet har vist sig ikke bare at være en fordel for de studerende, men også for studiestederne. Hvor de før måtte samle en bus med udvekslingsstuderende og køre dem ned til ICS, kommer vi nu til dem” forklarer Lennart Østergaard Eriksen, og fortsætter ”Ekspeditionstiden bliver langt kortere på denne måde, når der er mange af den samme slags sager på en gang, og de studerende er forberedte på hvad der skal ske. Og så er det vigtigt at pointere, at de studerende jo ikke skal bruge deres tid i Danmark på bureaukrati– den skal de bruge på studier og oplevelser.”

Ventetiden udnyttes til spørgsmål

International koordinator på KU, Rikke Villumsen, oplever også, at de studerende er glade for muligheden for at klare alt papirarbejdet på én gang. ”Det kan godt være, at de synes det er lidt irriterende at skulle bruge tid på at stå i kø,” fortæller hun ”men når man fortæller dem, hvad alternativet ville være, kan de fleste godt se, at det her er en fordel. Og så kan de jo også bruge ventetiden på at spørge os om alle de andre praktiske ting, der hører med til at bo i et nyt land: Hvordan man får fat i en mobiltelefon, åbner en bankkonto eller starter på danskundervisning.” afslutter hun med et smil, mens hun lader tallerkenen med Matador Mix gå på runde endnu engang.

 


Kontakt aktøren

International Citizens Service
Gyldenløvesgade 11
1600 København V


Kontaktperson

Violete Janova
International Citizens Service
E: vij@okf.kk.dk


Et godt eksempel fordi:
  • Samler serviceydelser fra flere myndigheder ét sted
  • Letter administrations- og ekspeditionstider betydeligt
  • Gør mødet med de danske myndigheder enkelt for de internationale studerende

Kontaktinformation

Styrelsen for International Rekruttering og Integration
|
Njalsgade 72A
|
2300 København S
|
Tlf.: +45 72 14 20 00
|
E-mail:

Genveje

Send