Accept af cookies fra expatviden.dk

Expatviden.dk benytter cookies til flere formål – fx til at forbedre brugernes oplevelse af hjemmesiden.

 

Skip navigation


Service navigation


En god modtagelse fastholder udenlandske specialister

En omfattende modtagelsespakke til internationale medarbejdere sikrer, at Oticon kan tiltrække og fastholde verdens bedste specialister og opretholde positionen som verdens førende virksomhed på deres område.

Oticons modtagelsespakke tager hånd om de nyhvervede udenlandske medarbejderes praktiske problemer

Oticons modtagelsespakke tager hånd om de nyhvervede udenlandske medarbejderes praktiske problemer

Afhængige af udenlandske specialister

Som en af verdens ledende udviklere af høreapparater er danske Oticon dybt afhængig af altid at være forrest med de nyeste teknologier. Ifølge rekrutteringsspecialist Mikal Thorborg sikres Oticons position fremover ved at have de mest kompetente medarbejdere, markedet kan tilbyde: ”Vi har brug for meget specialiseret ingeniørkundskab. Det bliver mere og mere påtrængende. Der er ikke særligt mange af dem i Danmark, og det er derfor naturligt for os at se til udlandet”.

På baggrund af behovet for udenlandsk arbejdskraft har Oticon udviklet en omfattende modtagelsespakke, der tager hånd om de nyhvervede udenlandske medarbejderes praktiske problemer, hvilket sikrer en hurtig integration og fastholder medarbejderne i længere tid.

En modtagelsespakke skabt med ekstern hjælp

Oticon har udviklet modtagelsespakken i samarbejde med Aspire Mobility, et flyttefirma med ekspertise i at hjælpe udenlandske arbejdstagere, der flytter til Danmark for første gang. Derudover har de inddraget specialiseret hjælp fra Deloitte og Sprog.EU. Det betyder, at Oticon kan tilbyde en samlet modtagelsespakke med høj kvalitet.

Kompetencer fra Aspire Mobility hjælper Oticons nytilkomne udenlandske medarbejdere med at søge efter en egnet bolig i Danmark og tilbyder at betale flytningen fra hjemlandet til Københavnsområdet. Hvis medarbejderen bringer sin familie med til landet hjælpes de med at søge og opskrive børnene til institutioner og skoler i nærområdet, ligesom ægtefællen opfordres til at benytte sig af Workindenmarks tilbud om karrierevejledning. Som et led i rekrutteringsprocessen tilbyder Oticon yderligere at betale for, at ægtefællen kan rejse med medarbejderkandidaten til København for at se byen an, før kontrakten underskrives.

Fokus på at falde til

Modtagelsespakken har fokus på, at medarbejder og familie skal falde til i deres nye hjem samt at de i rekrutteringen kan se sig selv bo i Danmark, fortæller Mikal Thorborg: ”Målet med pakken er at eliminere alle de praktiske barrierer, der kan være for at sikre de bedste medarbejdere – både når de overvejer jobbet og når de har sagt ja”.

Aspire Mobility holder introsamtaler med nye medarbejdere om forventningerne til at flytte til Danmark, så forløbet kan skræddersyes den enkeltes bekymringer.

I modtagelsespakken tilbydes skatterådgivning, i samarbejde med Deloitte, hjælp med at etablere danske bankkonti, og et tilbud om danskundervisning på arbejdspladsen gennem et samarbejde med Sprog.EU og finansieret af Oticon. På arbejdspladsen tilknyttes alle nye medarbejdere derudover en mentor, der sætter dem ind i de faglige og sociale fællesskaber.

Samarbejde letter byrden for HR-afdelingen

Samarbejdet med eksterne specialister sikrer, at kvaliteten af modtagelsespakkens services er i top. Derudover letter det også Oticon for en masse arbejde, fortæller Mikal Thorborg: ”Samarbejdet er tidsbesparende for os. Der bliver taget hånd om medarbejderen og familien af eksperter inden for området, så vi kan koncentrere os om at få lukket andre huller i staben.”

HR-afdelingen kan således bruge kræfterne på fortsat at finde de bedste medarbejdere til jobbet, vel vidende at deres nyhvervede medarbejdere er i gode hænder.

God modtagelse fastholder udenlandske specialister

Den omfattende modtagelse har vist sig at være en god forretning for Oticon. Som rekrutteringsspecialist er Mikal Thorborg tilfreds: ”Vi kan se, at der er en meget lav genbesættelsesrate på de stillinger, vi besætter med udenlandske medarbejdere. Vi får lukket vores huller godt, også når vi hyrer uden for Danmark."

Mikal Thorborg peger på en gruppe kinesiske medarbejder som en succeshistorie. De er ingeniører med speciale i mikrochips og bemander derved kritiske stillinger i udviklingen af høreapparater. De har benyttet sig af den omfattende modtagelsespakke og er alle godt tilfredse i Oticon. Pakken viser netop sin værdi i evnen til at fastholde sådanne specialiserede medarbejdere i virksomheden.


Kontakt aktøren
Oticon

Oticon
Kongebakken 9
2765 Smørum


Kontaktperson

Mikal Thorsborg
Recruitment & Employer Branding, HR
T: +45 39 13 69 36
E: mith@dgs.com


Et godt eksempel fordi:
  • Det er muligt at tiltrække udenlandske eksperter til meget specialiserede stillinger.
  • God fastholdelse af de udenlandske specialister.
  • Samarbejde med eksterne eksperter sikrer kvalitet i services og frigiver ressourcer i Oticon.

Kontaktinformation

Styrelsen for International Rekruttering og Integration
|
Njalsgade 72A
|
2300 København S
|
Tlf.: +45 72 14 20 00
|
E-mail:

Genveje

Send