Accept af cookies fra expatviden.dk

Expatviden.dk benytter cookies til flere formål – fx til at forbedre brugernes oplevelse af hjemmesiden.

 

Skip navigation


Service navigation


Udenlandske medarbejdere uden en stor HR-afdeling

Internationale medarbejdere er ikke kun for store virksomheder. Reklamebureauet Advance har 60 medarbejdere og gode erfaringer med internationale medarbejdere gennem 10 år. Den første ansættelse er den sværeste, lyder budskabet fra Jens Krog, administrerende direktør og partner hos Advance.

Reklamebureauet Advance ser udenlandske medarbejdere som en vigtig forudsætning for, at kunne håndtere internationale opgaver. Her ses et team med både danske og udenlandske medarbejdere, der arbejder på en international opgave for Coloplast

Reklamebureauet Advance ser udenlandske medarbejdere som en vigtig forudsætning for, at kunne håndtere internationale opgaver. Her ses et team med både danske og udenlandske medarbejdere, der arbejder på en international opgave for Coloplast

Rekruttering gennem netværk

Advance er et dansk reklamebureau, hvor kundekredsen dækker både danske eksportvirksomheder og kunder fra udlandet.

Derfor giver det god mening at have udenlandsk arbejdskraft i virksomheden. Den bidrager med viden om de internationale markeder, øger konkurrencekraften og styrker troværdigheden i forhold til at kunne håndtere internationale opgaver. 

Advance har 60 ansatte, hvoraf 8 er udenlandske. Virksomheden rekrutterer typisk sine udenlandske medarbejdere gennem eget netværk i branchen eller fra konkurrerende virksomheder. Dermed har de held med at ansætte folk, som allerede har besluttet sig for at blive i Danmark.

Find en nøgleperson og kom over den første hurdle

Advance har ikke nogen selvstændig HR-afdeling. I stedet er arbejdet omkring de udenlandske medarbejdere forankret hos virksomhedens økonomi- og administrationschef. Det er vigtigt at have en central person, der kender til reglerne på området siger Jens Krog og tilføjer: 

”Den første ansættelse er altid den sværeste. Der er administrativt bøvl i starten. Men når man har gjort det én gang, så kører det meget lettere de næste gange”. 

Han tilføjer, at de internationale kollegaer også kan bruges som en indgang til at rekruttere nye internationale talenter til Advance.

Social trivsel – både før og efter kl. 17.00

I dag har den udenlandske medarbejderstab fået en god størrelse. Men dengang virksomheden blot havde 5 udlændinge ansat, så det lidt anderledes ud. Her oplevede Advance et behov for mere viden om, hvad de kunne gøre for at integrere nye udenlandske medarbejderne i lokalsamfundet. 

Med tiden har Advance fået flere udenlandske medarbejdere. Det betyder, at der internt i virksomheden er et socialt sikkerhedsnet for dem. Advance oplever, at de internationale kollegaer giver mangfoldighed og masser af social aktivitet på arbejdspladsen. De fungerer som socialt kit, fordi de er ekstra opmærksomme på trivsel – både i og uden for arbejdstiden, forklarer Jens Krog.

Buddyordning og sprogundervisning

I Advance er der en buddy-ordning, og alle nyansatte får tilknyttet en kollega. Ordningen er simpel. En medarbejder bliver udpeget som ”go to”- person, der introducerer den nye medarbejder for praktiske ting på arbejdspladsen.

”Det er klart, at der er en ekstra dimension i, at være ny udenlandsk medarbejder på en arbejdsplads. I mange situationer handler det om at have den der ”go to” person, så man ikke behøver at komme til sin chef med alting. Ofte er det bedre at have en kollega at gå til,” forklarer Jens Krog.

Derudover tilbyder Advance deres udenlandske medarbejdere sprogundervisning. Advance betaler en ekstern underviser, der typisk underviser på arbejdspladsen. Det kan være både enkeltundervisning og gruppeundervisning - typisk aftales et antal lektioner på forhånd, så der er styr på budgettet. Derefter evaluerer de og aftaler, om der skal flere lektioner til. Sprogundervisningen foregår fra kl. 15, så undervisningen ligger halvt i arbejdstiden, halvt uden for.

Plads til både dansk og engelsk på arbejdspladsen

Når udenlandske medarbejdere skal arbejde sammen med danskere er det vigtigt, at der er en fælles diskussion af, hvordan sproget i virksomheden skal være i dagligdagen. Jens Krog fremhæver, at det er vigtigt, at der eksisterer en gensidig respekt for hinandens udfordringer. Selv om det vil være oplagt kun at kommunikere på engelsk hos Advance, så er det vigtigt, at gøre det legalt at sige, at man gerne vil holde et oplæg på dansk.

”Nogle danskere har det ikke så godt med at udtrykke sig på engelsk i større forsamlinger. Derfor er det vigtigt, at vores udenlandske kollegaer lærer dansk, og vi oplever faktisk, at de udenlandske kollegaer, har efterspurgt flere fællesmøder på dansk. Det handler om at finde en balance”, slutter Jens Krog.


 

Kontakt aktøren

Advance
Landemærket 29
1119 København K


Kontaktperson

Jens Krog
Administrerende direktør og partner
T: +45 21 47 69 26
E: jk@advance.dk


Et godt eksempel fordi:
  • Advance har gode erfaringer gennem 10 år med at tiltrække og fastholde internationale medarbejdere
  • Buddy-ordningen på arbejdspladsen hjælper nye medarbejdere i opstartsfasen
  • De internationale medarbejdere skaber dynamik og fremmer sociale aktiviteter på arbejdspladsen

Kontaktinformation

Styrelsen for International Rekruttering og Integration
|
Njalsgade 72A
|
2300 København S
|
Tlf.: +45 72 14 20 00
|
E-mail:

Genveje

Send